Studium a cvičení Taiji (Tai chi) je individuální proces. Každý adept Taiji má jiné podmínky ke studiu a představu o tom, na kolik se chce a může cvičení věnovat. Následující řádky mají inspirovat k tvorbě správného přístupu ke cvičení.

Vymezení času pro cvičení a studium

Vlasta PechováPro získání nových informací stačí jedna Taiji lekce týdně. Pro upevnění znalostí je ale důležité cvičit několikrát v týdnu – sami či ve skupině. Obdobně jako při studiu tance, cizího jazyka či jiného předmětu, je u Taiji vhodnější cvičit častěji a krátce, než vše dohánět po dlouhém časovém odstupu.

Nejen mysl, ale i naše svaly si pohyby ještě pár dnů po cvičení pamatují. Pak se svalová paměť začne vytrácet. Z toho důvodu se vyplatí cvičit minimálně jednou za dva až tři dny.

Pravděpodobně si nemůžete přizpůsobit svůj denní režim tak, aby se cvičení stalo pravidelnou součástí dne. Nevadí. Cvičte kdykoli, kdy máte čas. Nemusíte se přetěžovat železnou pravidelností.

Máte-li přes den mnoho aktivit a večer vám už nevychází dostatek síly a pozornosti, je lepší cvičit ráno či během poledne. Stačí i 5 – 10 minut. Až si na cvičení zvyknete, začnete vnímat jeho příznivé účinky. Budete pak rádi vyhledávat čas pro cvičení, protože ucítíte, co vám cvičení přináší.

Nastavení mysli – vnitřní přístup ke cvičení

Studium a cvičení Taiji je příkladem motta: „I cesta může být cíl.“ Přečtěte si článek O píli, talentu a cestě.

Na našich lekcích si detailně vysvětlujeme jak přesně cvičit a proč. Získáte jasnou vizi, kam cvičení vede a jak má vypadat. Neznamená to však, že toho ihned dosáhnete. Vytyčený cíl je totiž velmi daleko. Je to cíl nedosažitelný, ale o to přesnější jsou pak vaše kroky.

Jak si pamatovat nové cviky a témata

Nová témata a cviky si projděte co nejdříve po ukončení lekce či po návratu domů. Na témata a cviky si stačí vzpomenout, nebo si je i zacvičte. Uložíte si je tak hlouběji do paměti. Někomu pomáhají i zápisky, které si píše během lekce nebo po lekci.

Před, během a po cvičení

Máte-li před lekcí či cvičením hlad, je lepší se lehce najíst, protože hladoví se budete špatně soustředit.(Na rozdíl od jógy je možné cvičit Taiji i po jídle.) Pro správný rozvoj cirkulace energie Qi se řiďte pravidly na stránce Proudění energie Qi.

Využití našeho webu

Pročítání tohoto webu upevní a prohloubí vaše znalosti. Na webu můžete využívat studijní materiály. Najdete zde kromě základů pohybu, sestav a informací o Taiji i tipy ke cvičení a ukázky. Účastníci kurzů můžou využívat aktuální přehled témat, kde jsou přehledy témat z lekcí. Ti, kteří využívají individuální lekce, mají možnost mít přímo ve webu kartu s odkazy a radami ke studiu.