Jak přistupovat ke cvičení Taiji

Při studiu Taiji se stejně jako i u studia jiných předmětů jedná o individuální proces. Každý adept Taiji má jiné podmínky ke studiu a představu o tom, na kolik se chce a může věnovat cvičení. Chcete-li, aby vaše úsilí přineslo plody, přečtěte si následující řádky.

MgA. Vlasta Pechová

Jak si lépe pamatovat nové cviky?

Buďte aktivní. Chcete-li si z lekcí co nejvíce zapamatovat, projděte si nová témata a cviky co nejdříve po návratu z lekce domů. Na témata a cviky si stačí vzpomenout, případně si je (i jen v náznaku) zacvičte. Uložíte si je tak hlouběji do paměti. Pomáhají také zápisky, které si na lekci můžete psát.

Nově na tomto webu můžete využít také aktuální přehled témat, kde naleznete přehled témat z jednotlivých lekcí (naleznete tam i odkazy na teorii a cviky.) Na webu můžete využít naše studijní materiály, najdete tam například i ukázky z lekcí a cvičení – popis, jaká témata si můžete cvičit. I spontánní pročítání tohoto webu upevní a prohloubí vaše znalosti.

Před, během a po cvičení

Taiji je možné cvičit i po jídle, nemusíte čekat, až vám vyhládne. Máte-li před lekcí či cvičením hlad, najezte se. Při cvičení vytráví – když budete hladoví, budete se špatně soustředit. Abyste správně rozvíjeli cirkulaci energie Qi, řiďte se pravidly uvedenými na stránce Proudění energie Qi.

Vymezení času cvičení

Pro získání nových informací stačí navštěvovat jednu lekci týdně. Ale abyste si získané znalosti upevnili, je důležité cvičit několikrát v týdnu – sami či ve skupině.

Obdobně jako při studiu tance, cizího jazyka či jiného předmětu, je i u Taiji vhodnější cvičit častěji a krátce, než vše dohánět po dlouhém časovém odstupu. Nejen mysl, ale i naše svaly si pár dnů pamatují pohyby a pocity ze cvičení. Z toho důvodu se vyplatí cvičit minimálně jednou za dva až tři dny.

Můžete si přizpůsobit svůj denní režim tak, aby se cvičení stalo pravidelnou součástí vašeho života? Pokud to není možné, cvičte kdykoli, kdy na to máte čas. Nemusíte se zatěžovat pravidelností cvičení. Máte-li přes den mnoho aktivit a večer vám už nevychází dostatek síly a pozornosti, najděte si čas ráno či během poledne. Stačí i pouhých 10 minut.

Ideální je, když se vám podaří si na cvičení zvyknout a začnete vnímat jeho příznivé účinky. Pak budete spontánně a rádi vyhledávat čas pro cvičení ne proto, že musíte či že byste měli cvičit, ale proto, že vás to bude bavit a budete vnímat, co vám cvičení přináší.

Tip: Pokud nechcete cvičit sami a raději byste v naší škole cvičili častěji s ostatními, je to možné. Můžete například chodit do doplňkových aktivit na Dobešce. Na tyto lekce a cvičení můžete chodit jednorázově a za nižší ceny. Zmíněné lekce a cvičení Taiji jsou však vyhrazené pouze pro účastníky našich kurzů. Další varianta, jak cvičit častěji, je domluvit se na cvičení s kamarádem či kamarádkou z kurzu.

Kdy necvičit?

Není vhodné cvičit při akutních a chřipkových onemocněních. Nechte tělo, aby se nejprve zotavilo. Pokud jste se již uzdravili, ale stále se cítíte trochu slabí, cvičit můžete. Neměli byste se však unavit, cvičte tedy raději ve vyšších postojích a krátce.

Máte-li „pouhou“ rýmu, můžete si sice zacvičit doma, na skupinové lekce ale nechoďte. Zbytečně byste ostatní vystavili možné nákaze. Přijďte, až se uzdravíte. Uvidíte, že zmeškanou látku rychle doženete.

Share Button
Translate »